شناخت اصول زیباشناسی نقوش گره چینی آثارچوبی کاخهای صفوی در اصفهان به منظور ساخت وتزیین ظروف چوبین
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی
- نویسنده افسانه زحمتکش
- استاد راهنما قباد کیانمهر حمید رضا اصفهانی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
شناخت گره های هندسی عهد درخشان صفوی، تدوین اصول رسم واگیره ها وگسترش آنها درسطح کادرها وفرمهای بکارگرفته شده، نیازمندآنالیزنقوش، تقسیم بندی آنها ورسیدن به رابطه وتعامل بین این کادرها ونقوش بکارگرفته دردرونشان می باشد. در این پروژه آثارچوبی گره چینی کاخهای دوران صفوی اصفهان به عنوان یک منبع درجه یک موردتجزیه وتحلیل قرارگرفته وسعی محقق برآنست تا باآنالیز نقوش ورسیدن به رابط? بین ترکیب بندی ها، واگیره ها وکادرهای موجود با برنامه های کامپیوتری دردسترس اطلاعات ارزشمندی رادراختیار کاربران قرار دهد، هرچند نمی توان باتمام تلاشهای انجام شده، بدلیل محدودیت های موجود در برداشت عکسها، بر نبودن خطا درامرمحاسبات ادعایی داشت. این پژوهش می تواند درتدوین اصول گره چینی عهد صفوی ونیزاهداف پژوهشی-آموزشی-کاربردی به کارآید. دربخش عملی پروژه نیز بابه کارگیری این نقوش به طراحی ظروف کاربردی وبه گونه ای احیاء مجددشان درکاربری جدید پرداخته وچندطرح منتخب به صورت عملی تولید شده است.
منابع مشابه
بررسی نقوش گره چینی در پنجره کاخ ها و مساجد دوره صفوی در اصفهان
گره چینی از اصلی ترین مشخصه هاس معماری اسلامی محیسوب می شود که در دوره صفوی به اوج کاربرد رسید.
15 صفحه اولبررسی فنی لایه چینی تزیینات طلاچسبان دوره صفوی در اصفهان
در این مقاله پس از مرو اجمالی واژهشناسی لایه چینی و تاریخ استفاده از تزئیینات برجسته طلاکاری شده در اروپا و ایران، تاریخ و فن اجرای این تزئینات در ابنیه دوره صفوی اصفهان با بررسی موردی نمونههایی از عالیقاپو، چهلستون و هشتبهشت موردبررسی قرارگرفته است. برای این منظور از آزمایشهای انجامشده به روش (SEM) برای تعیین ضخامت ورقه طلا و همچنین مشاهده ساختار میکروسکوپی لایه چینی تزئینات طلاچسبان اس...
متن کاملتزئینات گره چینی در بناهای محله خانه بر ماسوله
گره چینی، هنر ایرانی در رده تزئینات هندسی قرار دارد. نظم ساختارهای هندسیای که با نظام مشخصی تکرار میشوند؛ بازآفرینی مداومِ متشابه، ولی نه همسانِ الگوهای خاصِ تزییناتی در هنر گره چینی، چشم را مینوازند. پژوهش حاضر با هدف مطالعه تزئینات گره چینی به کار رفته در محله خانه بر ماسوله تدوین گشته است. طرح گره چینی مشتمل بر کتیبهها و حاشیههای آن در محله خانهبر ماسوله، مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته اس...
متن کاملمقایسة تاثیر هنر سفالگری چین بر ایرانِ ادوار تیموری و صفوی
علیرغم سابقة تاثیرگذاری سفالگری کشور چین بر سفالگری ایران از ابتدای دوران اسلامی، این تاثیرگذاری طی ادوار تیموری و صفوی، بخصوص در زمینة ساخت و تزیین ظروف سلادون و آبی- سفید، نمود ویژهای داشته است. باتوجه به اینکه ادوار مزبور در تاریخ هنر ایران ادوار همگونسازی مضامین تزیینی چینی با ذوق و سلیقه ایرانی به شمار میروند، بررسی و مقایسة تفاوت ها و شباهت های تاثیرپذیری هنر سفالگری این ادوار از کشور چ...
متن کاملتجلّی نقوش گرفتوگیر در فرش دوره صفوی
The hunting & animal patterns is indeed one of the most important & effective motifs which can be seen in Persian Art since ancient times. For a long period of time, these motifs (which include religious & old mythological concepts, and tell about the geographical & natural human being environment, as well as his own desires, his domineeringness, and struggle for survival), have been designed &...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023